11/07/2008

Julklappstips/julpyssel

"När nätterna blir långa och kölden sätter in" så brukar det börjar det klia i min pysselnerv. Denna gång har jag fått utlopp för mitt pysselbehov genom att att sticka mössor! Det är roligt, går snabbt och blir användbart. Jag började med att göra en ljusblå mössa med ribbad kant, fem flätor och gråa ränder. Om man vill ge den som present till någon är det kul att köpa matchande fingervantar - brukar finnas för en tjuga på H&M eller indiska.




Såhär gjorde jag: Lägg upp 50 maskor på rundstickor i storlek 8 mm (40 cm långa) med garnet Eskimo från Garnstudio. Sen stickade jag två räta, två aviga i fyra cm ungefär. Efter det stickade jag bara räta (slätstickning) i två varv. På det tredje varvet stickade jag: 6 räta, sedan la jag över fäljande fyra maskor på en strumpsticka, vände strumpstickan och stickade dessa som vanligt (se till att du alltid vänder åt samma håll), 6 räta, lägg över fyra, vänd... och fortsätt så resten av varvet. Fortsätt sticka slätst i fem följande varv, sjätte varvet gör du flätor igen. Byt färg när det känns bra! När mössa börjar bli lagom stor, sticka ihop två maskor vart 10e maska, nästa varv var 9e osv. (Det kan vara bra att byta till strumpstickor när den börjar bli riktigt liten. )

Det tog mig tre kvällar framför tvn. =)


Men jag nöjde mig inte med det! Nu när stickberoendet hade väckts maskade jag glatt på igen. Denna gång för en mössa med gladare färg men enklare design!






Jag lade upp 74 maskor, och stickade ribbstickning (2 räta, 2 aviga) hela mössan. Det var extra roligt eftersom garnet var lite skiftande så att det bildades lite ränder. Den blev klar på en dag hemma! (fast inte så mycket annat den dagen tyvärr)Mössan blev tyvärr lite stor, så jag tror att jag ska försöka krympa den i tvätten -fördelen med att sticka i ull!

Men än är jag inte nöjd! Nästa projekt ska bli en lite mer diskret mössa för att ha till kappor och när jag vill vara finklädd. Denna gång stickar jag efter ett mönster och den ska bli sobert svart.




Hoppas att jag har lyckats inspirera någon, för det är verkligen jätteroligt att sticka mössor. Det går fortare än att sticka en halsduk, och man har inte problemet med sockor att man måste göra om allting en gång till. Lycka till!

4 comments:

Anna said...

Snygga mössor! Blir allt lite sugen på att börja sticka när jag ser din alster. köpte garn till vantar i somaras, men har inte kommit igång än... Men nu så kanske!? Önskar dig en fin helg! /Anna J

Helen said...

Önskar att jag kunde sticka, kanske man skulle våga sig på en mössa, finns ju stickkunniga i min omgivning.

Sofie said...

Anna: Tack! Tycker absolut att du ska ta upp ditt vantprojekt - det är jättemysigt att sitta inne och sticka vid den här tiden. =)
Helen: Det tycker jag att du ska testa!

Hannele på Hisingen said...

jag har inte stickat mössa på 25 år..