11/02/2008

Vad är juligt? 2008

För mer än ett år sedan hade jag ett inlägg i min andra (numera nedlagda) blogg med titeln "Vad är juligt?". Jag hade hittat en bild som jag älskade, och jag ville veta hur man gör för att skapa samma stämning själv.
"Bilden kommer från schweiziska inredningsbutiken Interios julkatalog som för mig representerar verklig julstämning och målet jag försöker uppnå när jag julpyntar. Konstigt nog finns det inga tomtar, eller snögubbar, inga "god jul skyltar" och det är nog mer bruna detaljer än röda. Ändå tycker jag att det är givet att bilden handlar om jul. Vad är det som gör det? Och hur får man till sådan stämmning själv? "


Jag fick så många kloka svar att jag tänkte publicera några av dem här. (hoppas det är ok att återge dem här, om någon inte vill det är det bara att säga till så tar jag bort!)

"Å dette gav meg julestemning ja, och jag elsker det!!!! Tycker det lyser jul av hele bildet. Tror det har med at man blander ljus och kottar och en rødlig farge på det rundt. Faktisk er ju dette vackrere enn for mycke julsaker som man ofte pynter med. "

"Stämningen tror jag beror på alla juliga detaljer som kottarna och ljusen...allt tillsammans ger ju ett rustikt och mysigt intryck. :) "

"Jeg fikk også koselig julesteming av dette bildet, kanskje det er lysene og lyktene? Fint var det i allefall! "
"En härlig bild och jag instämmer med tidigare inlägg.Röda ljus och äpplen är ju enkelt. Kottar, korgar och kvistar med röda bär får man leta lite efter men det går. Jag blir helt klart inspirerad av den här bilden. :)"
Jag vill också återigen ställa frågan "Vad är juligt för dig? Hur gör du för att skapa julstämning?" Dessutom lägger jag ut ännu en bild som för mig skriker jul, trots väldig återhållsam pyntning. Den här gången kommer den från Lexington. Vad är hemligheten, tror ni?

4 comments:

Anonymous said...

Kul fråga, tomtar har jag inte varit så fötjust i, men julblommor, juldukar och sånt har varit kul att skapa stäming med.

Fridolin said...

Just den här bilden är ju väldigt smart för den bygger på kontraster. Skidorna och stavarna som står lutade mot väggen antyder att det är snöigt och kallt ute. Bilden på väggen med skridskorna intill förstärker det intrycket(gör det nästan övertydligt) medan plädarna och ljusen symboliserar värme. Man ser ju riktigt att boken ligger där ovanpå och ropar kryp ned mellan filtarna och läs mig! Reklam handlar ju mycket om att vädja till känslor och här vill nog Lexington få oss att tänka hur skönt det är att komma in i stugvärmen efter ett snögubbebygge.

Anonymous said...

Vilken trevlig blogg, jag hoppas det är ok att jag länkar till dig i min lilla samling av länkar till härliga julbloggar :)

Sofie said...

Hannele: Ja, jag tycker också mycket om att ställa ut julblommor och fina dukar =)
Fridolin: Wow, vad smart du är! tror du satte huvudet på spiken där. just känslan av att vilja kura med pläden runt mig var en av de intryck jag fick starkast.
anna: Kul att du hittat hit. jag blir jätteglad för en länk!