11/30/2006

Jul och jesus


Det är så olika om man tycker att julen är något andligt eller inte. Eller så kanske det är det för alla, oavsett om man firar kärlekens, givmildhetens, familjens, ljusets, hoppets eller Jesu födelses högstid?

Själv är jag nog en blandning av alltihop, och jag tror att det ger mig mera att känna att julen är symbolisk, att det är ett sätt att visa nära och kära att jag bryr mig.

En del av den här andlighetsgrejen är att jag brukar försöka ta mig till en adventsgudstjänst eller en julmässa någon gång under advent. Jag brukar alltid gå i Heliga Trefaldighets julgudstänst som arrangeras av studentprästerna i Uppsala. Eftersom det nog inte blir någon adventsmässa här i Tyskland, tänkte jag försöka besöka någon kyrka i Stockholm när jag är hemma. Därför försökte jag kolla lite vad som finns. Jag gillar inte dammiga kyrkor där man pratar mer om kollekten och synd än glädje och kärlek, så jag surfade runt lite för att hitta något annorlunda. Det här är vad jag fann:

Ökenmässa i Högalidskyrkan med rökelse och mellanöstern-inspiration.
Allhelgonamässa i Allhelgonakyrkan för alla.
Sinnesrogudstjänst enligt 12-stegsmodellen med fokus just på att finna sinnesro, ska finnas i någon av Stockholms kyrkor varje vecka, till exempel i Seglora kyrka på Skansen den 31 december.

Es gibt ja viele verschidene Meinunen ob Weihnachten ein geistigs Feier ist oder nicht. Vielleicht ist es so für alle, unabhängig von ob man die Liebe, die Großzügigkeit, die Familie, das Licht, die Hoffnung, oder die Geburt Jesus feiert? Für mich ist es eine Mischung von alle.

No comments: