11/12/2006

Recept på annorlunda ischoklad

... hittade jag i "Hemmets matkalender" av alla ställen, men jag blev glad för ett annorlunda recept på ischoklad för jag jag tycker inte riktigt om den vanliga...

Cappocinoischoklad (ca 30)
"Hetta upp 3/4 dl vispgrädde i en kastrull. Bryt 150 g mörk chockad i bitar och låt den smälta i grädden. Tillsätt 2 msk kallt kaffe och rör om. Håll upp i formar och ställ kallt att svalna. Smält even 25 g vit blockchocklad och klicka över. Pudra över kakaopulver."

Arlas Apelsintryffel
Koka upp 1 dl grädde och 50 g smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt 300 gram mörk choklad i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i apelsinskal från en apelsin och 2 msk apelsinlikör eller konjak. Häll i ischokladformar och låt svalna i minst 3 timmar i kylskåp. Pudra över kakaopulver.(Arla föreslår istället att du kavlar ut 100 mandelmassa i botten av en form, häller över chokladsmeten och skär rutor, men det tyckte jag var för jobbigt. Men om du vill ha en utmaning!)


Russinchoklad
Lägg 0,5 dl russin i 3 msk pressad apelsinsaft och låt dra några timmar. Skålla, skala och hacka 20 mandlar. Dela 200 g ljus choklad i bitar och smalt. Fördela russin och mandel i formarna och häll chokladen över. Garnera med mandlar.

2 comments:

Anonymous said...

Mysigt, hit får jag titta in flera gånger.

Sofie said...

Kul att du har hittat hit. Välkommen!