11/13/2006

Vad är juligt?

Jag är stolt medlem av interiörs-give-alongen som Anniche fixat så bra. Så nu tänkte jag svara på mina frågor för den här gången... =)

Hva er førjulstid for deg?
Å! Adventstid är tid för pyssel, mys och glöggdrickande med vänner, julklappsfunderingar och julhandel. Jag tycker nog mer om tiden innan jul än själva julafton tror jag =)... Går gärna på adventsgudstjänster i studentkyrkan iUppsala, och på julmarknaden i gamla stan i Stockholm och köper brända mandlar och glögg.
Hvilke farger liker du å ha i huset?

Rött! och guld... och gärna lite natur - lite bruna kottar och gröna kvistar. Älskar snögubbar och änglar, dom ser alltid så rara och snälla ut.
Hva er din favoritt drikke i julen?

Ja, det får nog bli glöggen som är nummer ett. Men jag älskar te också, och brukar alltid köpa ett eller flera julteer att njuta av. Tycker också om att dricka varm cider vid jul =)
Hva liker du å gjøre av hobbyting i førjulstiden?

Julkort blir det ju förstås, och jag stöper gärna lite ljus också. Stickar och pysslar lite när jag har tid.
Baker eller bakeri?

Båda två! Brukar göra tryfflar och pepparkakor, lussebullarna -överlåter jag åt pojkvännen som gör dem mycket bättre än mig =) Köper ändå alltid lite extra så att det ska räcka att äta när man vill..
Moderene eller nostalgisk juletrepynt?

Knepigt... Absolut inte sånt där modernt julpynt i neon-färger och illrosa iallafall! :O Men jag tycker nog om både och, eller snarare en blandning av båda.
Hvilke julelukter må huset ha?

Kanel är min favoritdoft och -smak över alla andra. Men jag tycker också om doften av glögg på spisen, lukten från en levande brasa eller pepparkakor som bakas... *suck, längtar redan...*
Hva gir deg den ultimate julestemning?

Julgranar! Finns det något härligare än att stoppa kontakten i väggen och se julgranen lysas upp för första gången? Är också barnsligt förtjust i att önska folk GOD JUL och få höra det tillbaka, det ger mig julstämning. Glada människor helt enkelt, behöver inte vara så högtidligt tycker jag. Hellre en jultall i en trafik-kon (lång historia som involverade mycket spetsad glögg :) än en 3 meters kungsgran med färgmatchat pynt om man inet har kul...
Hva er din favoritt julemusikk?
Jag gillar de amerikanska julklassikerna, en "skada" från mitt år i USA och de ständiga julsångerna på radion de hade där runt juletid. Min favoritsång är Nat King Coles "The Christmas Song", som får avsluta det här inlägget...

"Chestnuts roasting on an open fire
Jack Frost nipping at your nose
Yuletide carols being sung by a choir
And folks dressed up like eskimos
Everybody knows a turkey and some mistletoe
Help to make the season bright
Tiny tots with their eyes all aglow
Will find it hard to sleep tonight"


No comments: